Ni har säkert hört talas om energitjuvar, människor som tar för mycket energi så att det inte finns något över till en själv till sist.
 
Men kan energitjuvar betyda något annat också kanske?
 
Energitjuvar för mig är allt som tar onödig energi från en själv, det vill säga allt som vi lägger energi på som vi i själva verket inte behöver. Eller låter andra människor förbittra vår energi för att de själva inte mår något vidare.
 
Alla levande varelser på den här jorden är energi och kräver energi för vår överlevnad. Vi läser av energi och söker energi.
Vi behöver energi i form av mat för att vi ska fungera och hålla kroppen stark och för att vi inte ska dö av svält, vi läser av och söker energi mellan människor vi träffar. Ni vet, när man sitter en grupp människor i ett rum och skrattar och har det trevligt. Det kommer in en person i rummet, sätter sig tyst och låtsas som att ni inte ens är där. Energin ändrar sig drastiskt i rummet, alla blir likadana som den tysta personen helt plötsligt!
 Ord behövs inte, vi läser av energin och kroppsspråket från första början.
 
Negativ energi är i överhand, alltid!
 
En något intressant jämförelse är: Har du ett fat med sju persikor, en av persikorna är möglig.
Tro inte att de andra sex persikorna gör så att persika nummer sju blir fin och god igen, nejdå. Den sjunde persikan förpestar alla de andra sex persikorna. Alla är till sist mögliga!
 
För att bli uppmärksam på energitjuvar så ta en fundering på din omgivning, har du någon omkring dig som tar extra energi från dig? Energi som egentligen du själv behöver, den är din och du ska lägga den på det du vill.
 
Men nu är det inte enbart människor som är energitjuvar.
Lägger du mycket energi på saker som du egentligen inte behöver? Tankar och känslor som får dig att må dåligt eller stressad?
För att kunna bli uppmärksam på dina energitjuvar eller energi som är negativ för dig så ska du få ett verktyg som du kommer kunna använda när du vill och hur mycket du vill.


S O A S
S- stanna upp
O- observera
A-Acceptera
S- svara eller släppa

 
 
Att stanna upp och observera, dig själv, dina tankar, känslor och handlingar är oerhört effektivt!
När du känner att din energi förändras till det sämre, när du umgås med någon särskild eller gör något speciellt:
 
Stanna upp:
  Ta kontakt med din andning, ta några djupa andetag.
Observera:  Fråga dig själv vad som händer, vad pågår i din kropp just nu?
Acceptera: acceptera situationen som den är just nu, det är som det är, just nu.
Svara eller släppa: Kan du göra något åt situationen just nu? På vilket sätt kan du göra något? För att må bättre. Svara då med den förändringen du kan göra!
Kan du inte förändra situationen, så släpper du taget om det. Det är meningslöst att lägga energi på något som du inte kan påverka.
 
Fundera en stund på vad du egentligen lägger energi på som du kanske inte behöver.
Träna på att släppa taget om det du inte vill slösa energi på.
 
Fråga dig själv vad du vill, just nu.
 
Vägen till ett bättre mående, med mer god energi och mindre stress är att bli mer medveten om sig själv och att fylla på sin positiva energi genom att göra det som du mår bra av och släppa taget om det som tynger dig.
 
”Den som kan vara glad åt lite, har mycket att glädjas åt”
Ett fantastiskt citat tycker jag!
 
Ladda din energibägare med positiv energi och lägg den mögliga persikan en bit ifrån så den inte smittar av sig till de andra (eller till dig själv)

 

Läs hela inlägget »

Livet bakom stängda sinnen…
Vi ser, men vi tittar inte
Vi hör, men vi lyssnar inte
Vi känner, men vi tillåter inte oss att förnimma vad det är
Vi smakar, men vi känner inte smaken
Vi har ett luktsinne, men vi väljer odör framför doft

 
Idag tänkte jag skriva om våra sinnen, på det viset som jag kan beskriva dem och på det viset som jag ser på våra sinnen och vad vi kan göra med dem om vi hjälper de på traven lite och vad våra sinnen kan göra för oss.
Jag ska i enkelhet skriva om vårt medvetande. Hur självmedvetna är vi och hur kan vi bli det?
 
Seende:
En blind man kan ibland se mer än en seende man kan, varför? Jo för han har ett mer öppet sinne just för att han inte kan dra några slutsatser i förväg. Förstår ni hur jag menar?
Vi är inkörda i vår vardag, vi vet nästan i förväg hur våra dagar kommer se ut, tror vi i alla fall.
Den sträckan du åker/kör/går/cyklar till jobbet/affären/skola varje dag. Tar du dig tid att verkligen SE på allt du kommer förbi? Är du öppen för att upptäcka något nytt? Om du gör det i morgon, tror du att du kommer upptäcka något som du inte sett innan? Tror du det, så kommer du göra det.
 
Hörsel:
Hur mycket hör och lyssnar du? På dig själv och på andra? Lyssnar du på dig själv när du pratar med någon, hur låter du? Och när du lyssnar på någon, lyssnar du verkligen då? Eller hör du bara en röst? Lyssnar du på dina tankar? Hur länge sedan var det du satte dig ute och lyssnade på naturen eller utomhuslivet? Vad hör du där? Kan du skilja mellan ljud som kommer uppifrån, nerifrån, sidor och bakom dig? Försök att urskilja vart ljuden kommer ifrån.
 
Känsla:
Vår underbara känsla! Hur skulle du beskriva den känslan du känner precis nu? Har du lärt känna dig själv, på riktigt? Känner du din egen kropp, vad vill den tala om för dig? Känslan för en annan människa, hur känns den och varför känns det så? Vi kan känna så oerhört många känslor, men tillåter vi oss att verkligen bli medvetna om alla känslor och hur känns de, på riktigt? Att meditera, komma ner i varv och scanna av varje kroppsdel och verkligen bli medveten om hur vår kropp känns kan hjälpa dig jättemycket. När du tittat på partner/ barn/ vän vilka känslor känner du då? Undersök i ditt sinne varför du känner så som du gör?
Kärlek är den vackraste känslan vi kan önska oss, att känna kärlek och att ge kärlek både till sig själv och till andra är precis lika viktigt.
Hat och avsky är också en känsla, en känsla som tar oerhört mycket energi. När dessa känslor uppkommer, fråga dig själv: Varför? Varför känner jag så här, vilka tankar får mig att välja dessa känslor framför att känna kärlek?
 
Smaksinne:
Vårt smaksinne då..
Tar vi oss tid att smaka på maten vi äter?
Jag har kommit på mig själv många gånger att jag inte har kunnat förklara vad det smakat som jag precis ätit för att jag har slängt i mig maten, antigen av att jag har varit vrålhungrig eller stressad och varit tvungen att slänga i mig maten. Jag vet bara att det var inte äckligt i alla fall….
Om vi tar oss tid för att bli medveten om de olika smakerna, till exempel ett äpple eller en persika, smakar de likadant på hela frukterna eller skiljer smaken sig beroende på hur nära kärnan man kommer? Hur är konsistensen, hur hade du förklarat det?
Om vi alltid hade varit medvetna om hur det verkligen smakar, hade vi inte haft samma hälsoproblem med till exempel övervikt eller olika ätstörningar så som BED eller någon annan form av ätstörning? Nästa gång du äter, ge dig själv tid att känna smakerna som finns på tallriken. Använd alla dina sinnen när du ska äta. Titta, lukta, smaka, till och med lyssna när du tuggar. Mindful eating har hjälpt många med olika oönskade ätbeteende och det kan hjälpa dig att uppskatta maten mer.
 
 
Luktsinne:
Vi väljer odör framför doft, varför har jag skrivit det, jo.
Vi lägger verkligen märke till när något luktar illa, det blir vi medvetna om. Men om det kommer en doft, blommor, nybakade bullar, ens barn snuttefilt, vilka tankar och känslor ger det dig? Bli medveten om betydelsen och varför du tänker och känner så just vid den doften. Låt dig stanna upp en stund när du viker eller hänger upp tvätt, ta en liten ”lukt” på plaggen. Eller när du är ute i trädgården, ge dig tid att lukta på blommorna eller gräset. Njut av de dofter du tycker om och var öppen för de intryck de ger dig.
 

Våra sinnen är fantastiska!
Men vi människor som har ett välfungerande seende, hörsel, känsel, smaksinne och luktsinne är usla på att uppskatta dem, vi är vana och vi tar det förgivet. Den berömda autopiloten kopplas in. Vi hade inte förstått vad sinnena gör för oss förrän vi hade förlorat något av dem. Därför ger jag dig rådet att koppla från autopiloten och använd dina sinnen så mycket du kan, var tacksam och nyfiken på vad de kan ge dig.

 
 
Träna gärna på:
-Att vara mer öppen & nyfiken
-Bli medveten om dig själv och din omgivning
-Lyssna, känn, uppskatta mer
-Andas. ( IN - ny energi, UT - släpp taget )
-Att vara snäll mot dig själv

 

Vänta inte på livet för livet väntar inte på dig. 

Njut av livet, livet är här just nu och du är här just nu. Du förtjänar att se allt det vackra som omger dig.

Läs hela inlägget »

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Arkiv

Länkar

-

Etiketter