Livet bakom stängda sinnen

Livet bakom stängda sinnen…
Vi ser, men vi tittar inte
Vi hör, men vi lyssnar inte
Vi känner, men vi tillåter inte oss att förnimma vad det är
Vi smakar, men vi känner inte smaken
Vi har ett luktsinne, men vi väljer odör framför doft

 
Idag tänkte jag skriva om våra sinnen, på det viset som jag kan beskriva dem och på det viset som jag ser på våra sinnen och vad vi kan göra med dem om vi hjälper de på traven lite och vad våra sinnen kan göra för oss.
Jag ska i enkelhet skriva om vårt medvetande. Hur självmedvetna är vi och hur kan vi bli det?
 
Seende:
En blind man kan ibland se mer än en seende man kan, varför? Jo för han har ett mer öppet sinne just för att han inte kan dra några slutsatser i förväg. Förstår ni hur jag menar?
Vi är inkörda i vår vardag, vi vet nästan i förväg hur våra dagar kommer se ut, tror vi i alla fall.
Den sträckan du åker/kör/går/cyklar till jobbet/affären/skola varje dag. Tar du dig tid att verkligen SE på allt du kommer förbi? Är du öppen för att upptäcka något nytt? Om du gör det i morgon, tror du att du kommer upptäcka något som du inte sett innan? Tror du det, så kommer du göra det.
 
Hörsel:
Hur mycket hör och lyssnar du? På dig själv och på andra? Lyssnar du på dig själv när du pratar med någon, hur låter du? Och när du lyssnar på någon, lyssnar du verkligen då? Eller hör du bara en röst? Lyssnar du på dina tankar? Hur länge sedan var det du satte dig ute och lyssnade på naturen eller utomhuslivet? Vad hör du där? Kan du skilja mellan ljud som kommer uppifrån, nerifrån, sidor och bakom dig? Försök att urskilja vart ljuden kommer ifrån.
 
Känsla:
Vår underbara känsla! Hur skulle du beskriva den känslan du känner precis nu? Har du lärt känna dig själv, på riktigt? Känner du din egen kropp, vad vill den tala om för dig? Känslan för en annan människa, hur känns den och varför känns det så? Vi kan känna så oerhört många känslor, men tillåter vi oss att verkligen bli medvetna om alla känslor och hur känns de, på riktigt? Att meditera, komma ner i varv och scanna av varje kroppsdel och verkligen bli medveten om hur vår kropp känns kan hjälpa dig jättemycket. När du tittat på partner/ barn/ vän vilka känslor känner du då? Undersök i ditt sinne varför du känner så som du gör?
Kärlek är den vackraste känslan vi kan önska oss, att känna kärlek och att ge kärlek både till sig själv och till andra är precis lika viktigt.
Hat och avsky är också en känsla, en känsla som tar oerhört mycket energi. När dessa känslor uppkommer, fråga dig själv: Varför? Varför känner jag så här, vilka tankar får mig att välja dessa känslor framför att känna kärlek?
 
Smaksinne:
Vårt smaksinne då..
Tar vi oss tid att smaka på maten vi äter?
Jag har kommit på mig själv många gånger att jag inte har kunnat förklara vad det smakat som jag precis ätit för att jag har slängt i mig maten, antigen av att jag har varit vrålhungrig eller stressad och varit tvungen att slänga i mig maten. Jag vet bara att det var inte äckligt i alla fall….
Om vi tar oss tid för att bli medveten om de olika smakerna, till exempel ett äpple eller en persika, smakar de likadant på hela frukterna eller skiljer smaken sig beroende på hur nära kärnan man kommer? Hur är konsistensen, hur hade du förklarat det?
Om vi alltid hade varit medvetna om hur det verkligen smakar, hade vi inte haft samma hälsoproblem med till exempel övervikt eller olika ätstörningar så som BED eller någon annan form av ätstörning? Nästa gång du äter, ge dig själv tid att känna smakerna som finns på tallriken. Använd alla dina sinnen när du ska äta. Titta, lukta, smaka, till och med lyssna när du tuggar. Mindful eating har hjälpt många med olika oönskade ätbeteende och det kan hjälpa dig att uppskatta maten mer.
 
 
Luktsinne:
Vi väljer odör framför doft, varför har jag skrivit det, jo.
Vi lägger verkligen märke till när något luktar illa, det blir vi medvetna om. Men om det kommer en doft, blommor, nybakade bullar, ens barn snuttefilt, vilka tankar och känslor ger det dig? Bli medveten om betydelsen och varför du tänker och känner så just vid den doften. Låt dig stanna upp en stund när du viker eller hänger upp tvätt, ta en liten ”lukt” på plaggen. Eller när du är ute i trädgården, ge dig tid att lukta på blommorna eller gräset. Njut av de dofter du tycker om och var öppen för de intryck de ger dig.
 

Våra sinnen är fantastiska!
Men vi människor som har ett välfungerande seende, hörsel, känsel, smaksinne och luktsinne är usla på att uppskatta dem, vi är vana och vi tar det förgivet. Den berömda autopiloten kopplas in. Vi hade inte förstått vad sinnena gör för oss förrän vi hade förlorat något av dem. Därför ger jag dig rådet att koppla från autopiloten och använd dina sinnen så mycket du kan, var tacksam och nyfiken på vad de kan ge dig.

 
 
Träna gärna på:
-Att vara mer öppen & nyfiken
-Bli medveten om dig själv och din omgivning
-Lyssna, känn, uppskatta mer
-Andas. ( IN - ny energi, UT - släpp taget )
-Att vara snäll mot dig själv

 

Vänta inte på livet för livet väntar inte på dig. 

Njut av livet, livet är här just nu och du är här just nu. Du förtjänar att se allt det vackra som omger dig.

Kommentera gärna:

Senaste inläggen

Senaste kommentarer

-

Bloggarkiv

Länkar

-

Etikettmoln